גיור חילוני – "עמך - עמי ואלהייך - אלהי" - מדוע נהוג לקרוא בחג השבועות את מגילת רות?י
על שאלה זו יש כמה תשובות: י
● חג השבועות הוא חג הקציר, כמו שכתוב בספר שמות כג " טז וְחַג הַקָּצִיר בִּכּוּרֵי מַעֲשֶׂיךָ, אֲשֶׁר תִּזְרַע בַּשָּׂדֶה" הסיפור במגילת רות מתרחש בתקופת הקציר, כמו שמסופר בפתיחת מגילת רות (א 22): " וְהֵמָּה (רות ונעמי), בָּאוּ בֵּית לֶחֶם, בִּתְחִלַּת, קְצִיר שְׂעֹרִים.." מרבית האירועים במגילה קורים בשדה או בגורן: רות מלקטת בשדה, בועז פוגש את רות בשדה, רות באה אל הגורן של בועז. וכך הרקע החקלאי של הסיפור במגילת רות הולם את האופי החקלאי של חג השבועות – חג הקציר .י
● חג השבועות הוא גם חג מתן תורה. בתקופת התלמוד, במהלך הקביעה של הלוח העברי, נקבע התאריך ו' בסיוון כזמן מתן תורה בשישה בחודש [סיוון] ניתנה תורה".: (תלמוד בבלי, מסכת יומא דף ד עמ' ב).מעמד קבלת התורה בהר סיני נחשב מעין גיור של בני ישראל, שעד לאותו מעמד היו עבדים, ובמעמד הר סיני קיבלו את התורה והתחייבו לקיים אותה: "נעשה ונשמע"(שמות פרק כד פס' 7(. מגילת רות מספרת על רות המואבייה, נוכרייה שהצטרפה לעם ישראל וקיבלה את ההתחייבות לעם ישראל ולאלוהי ישראל. ולכן נוהגים לקרוא את המגילה בחג השבועות – הוא חג מתן תורה.י
● הסבר אחר קשור לדוד המלך: על-פי המסורת, דוד המלך נולד ונפטר בחג השבועות. על-פי הסיפור במגילה, הייתה רות המואבייה סבתא רַבְּתָא של דוד המלך (דוד המלך היה הנין שלה), כפי שמפורט בפסוקים המסיימים את המגילה. ולכן ראוי ומתאים לקרוא בחג זה – הקשור להולדתו ולמותו של דוד המלך – את המגילה המספרת על מוצאו.י
מתוך מגילת רות פרק א': "וַתֹּאמֶר רוּת אַל תִּפְגְּעִי בִי, לְעָזְבֵךְ לָשׁוּב מֵאַחֲרָיִךְ: כִּי אֶל-אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין עַמֵּךְ עַמִּי, וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי. יז בַּאֲשֶׁר תָּמוּתִי אָמוּת, וְשָׁם אֶקָּבֵר; כֹּה יַעֲשֶׂה יְהוָה לִי, וְכֹה יוֹסִיף כִּי הַמָּוֶת, יַפְרִיד בֵּינִי וּבֵינֵךְ."י
דומה,כי מעולם לא היה גיור יפה,קצר,אמיתי וממצה מזה של רות המואביה.היא רוצה להצטרף אל העם,נעמי "נציגת העם",מנסה להרתיע אותה,רות מתעקשת,ו...זהו!!! בל נשכח מי צמח משושלתם של רות ובועז : דוד המלך,לא פחות ולא יותר!
חג השבועות ,אם כן יכול להיחשב בנוסף לחג הקציר,חג הביכורים,חג מתן תורה,גם כ"חג הגיור".במסגרת כנס ההסמכה שלי לרב חילוני,בחג החנוכה התשס"ו,קיימנו פאנל מעניין בנושא "גיור חילוני",בהשתתפותם של שני ח"כים :יוסי ביילין (מר"צ),וישראל חסון (ישראל ביתנו),אחד ימין,ואחד משמאל,לטובת האיזון הקדוש... (אכן,קדושה גדולה היא,להביא ימין ושמאל למקום של היגיון ויהדות...).י
יוסי ביילין סיפר כי "התמעטות העם היהודי",היא אגדה עצובה,שמספרת איך האורתודוכסים ממעטים את העם היהודי, בדרישות הגיור הלא סבירות (בלשון המעטה) שלהם.יש הרבה בני זוג שנישאו ליהודים,רוצים ביהדות,רוצים להשתייך לקהילה יהודית,שאינם "נחשבים ליהודים".י
לי אין ספק,שיש לקבלם.יש מאות אלפים בארץ שאינם נחשבים ליהודים,ויש לקבלם.י
כיוון שאין זרם ביהדות המכיר בגיור זולתו,אין כל סיבה שלא נציע תהליך מסודר של גיור חילוני,ללא כפייה וללא סנקציה – בבחינת "מי שבא – ברוך הבא!!!" כל זרם ביהדות יגייר לו לזרם שלו,ודיינו בכך.י
במאמרם המצויין "חג מתן תורות" – (לחג השבועות) כותבים עמיתי, הרב גיא אורן והרב ציפי לוין בירון (שיש לי הכבוד להיות עמיתם): "חג השבועות נקרא חג מתן תורה, אך ראוי היה שיקרא חג מתן תורות, כי עם ישראל, מאז עלייתו על בימת ההיסטוריה, לא היה נאמן לתורה אחת ולסיפור אחד, אלא לכמה תורות וסיפורים שלעיתים השלימו ולעיתים סתרו באופן מהותי זה את זה, ואף על פי כן לכל הנרטיבים האלו קראו יהדות.י
זהו מקור כוחה העיקרי של תרבותנו, היותה פלורליסטית, מציגה דעות שונות ואף מנוגדות, ומאפשרת יצירה, פרשנות ושינוי בכל דור, לצד המשך ומסורת.י
עלינו כחילוניים לחדד את המסר הזה. כשם שחג שבועות היווה השראה עבור החלוצים לחיזוק אמונותיהם בדבר כיבוש האדמה והעבודה העברית, כך כיום חג שבועות צריך להוות השראה עבור חיזוק האמונות החילוניות, שבראשם התפיסה שהיהדות היא פלורליסטית. גם האיש החילוני חייב לפרש, לדרוש, ולהרגיש כי היהדות היא חלק מאורח חייו."י
לאחר למעלה מחמישים טקסי נישואין,של זוגות שחלקם "מסרבי רבנות" וחלקם "מסורבי רבנות",ולאחר שעברו חוויית לימוד בנושאי יהדות ובנושאי נישואין,דרך הטקס שבנו יחד איתי,אישרתי באוזניהם שהם ביצעו "גיור במעשה",או "גיור למעשה".הרי אין איש יכול לכפות עליהם להתגייר,או להינשא בטקס יהודי .הם בחרו בכך ,מרצונם החופשי!!! הרוב המכריע של הזוגות שאינם מתחתנים ברבנות האורתודוכסית,אינם מבצעים טקס יהודי כלשהו.בל נשכח את 80,000 המשפחות של "הידועים בציבור" שאינם מתחתנים כלל, וחיים במסגרת משפחתית לכל דבר, רק כדי שלא יצטרכו להתגרש (חלילה) ברבנות.י
לכן,מבחינתי,הם בצעו "גיור במעשה",החזק יותר מכל "גיור במילה",החזק יותר מכל "גיור בשקר" - האורתודוכסים מכריחים את המתגייר להתחייב שיקיים מצוות,ישמור כשרות וכו, מה שאינו מתכוון לבצע,ובפועל משקר, והם יודעים שהוא משקר!
בואו נקבל לעם היהודי , לזרם החילוני שלנו, את כל מי שחפץ בכך, באמצעות גיור במעשה,גיור בלימוד,גיור שלנו ובשבילנו,שלהם ובשבילם.י
ולסיום: שיהיה לכולכם חג מלא משמעות.חג מתן תורה - תורות,חג הביכורים,חג הקציר,חג הגיור, ו...חג מתן גבינה!י
על שאלה זו יש כמה תשובות: י
● חג השבועות הוא חג הקציר, כמו שכתוב בספר שמות כג " טז וְחַג הַקָּצִיר בִּכּוּרֵי מַעֲשֶׂיךָ, אֲשֶׁר תִּזְרַע בַּשָּׂדֶה" הסיפור במגילת רות מתרחש בתקופת הקציר, כמו שמסופר בפתיחת מגילת רות (א 22): " וְהֵמָּה (רות ונעמי), בָּאוּ בֵּית לֶחֶם, בִּתְחִלַּת, קְצִיר שְׂעֹרִים.." מרבית האירועים במגילה קורים בשדה או בגורן: רות מלקטת בשדה, בועז פוגש את רות בשדה, רות באה אל הגורן של בועז. וכך הרקע החקלאי של הסיפור במגילת רות הולם את האופי החקלאי של חג השבועות – חג הקציר .י
● חג השבועות הוא גם חג מתן תורה. בתקופת התלמוד, במהלך הקביעה של הלוח העברי, נקבע התאריך ו' בסיוון כזמן מתן תורה בשישה בחודש [סיוון] ניתנה תורה".: (תלמוד בבלי, מסכת יומא דף ד עמ' ב).מעמד קבלת התורה בהר סיני נחשב מעין גיור של בני ישראל, שעד לאותו מעמד היו עבדים, ובמעמד הר סיני קיבלו את התורה והתחייבו לקיים אותה: "נעשה ונשמע"(שמות פרק כד פס' 7(. מגילת רות מספרת על רות המואבייה, נוכרייה שהצטרפה לעם ישראל וקיבלה את ההתחייבות לעם ישראל ולאלוהי ישראל. ולכן נוהגים לקרוא את המגילה בחג השבועות – הוא חג מתן תורה.י
● הסבר אחר קשור לדוד המלך: על-פי המסורת, דוד המלך נולד ונפטר בחג השבועות. על-פי הסיפור במגילה, הייתה רות המואבייה סבתא רַבְּתָא של דוד המלך (דוד המלך היה הנין שלה), כפי שמפורט בפסוקים המסיימים את המגילה. ולכן ראוי ומתאים לקרוא בחג זה – הקשור להולדתו ולמותו של דוד המלך – את המגילה המספרת על מוצאו.י
מתוך מגילת רות פרק א': "וַתֹּאמֶר רוּת אַל תִּפְגְּעִי בִי, לְעָזְבֵךְ לָשׁוּב מֵאַחֲרָיִךְ: כִּי אֶל-אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין עַמֵּךְ עַמִּי, וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי. יז בַּאֲשֶׁר תָּמוּתִי אָמוּת, וְשָׁם אֶקָּבֵר; כֹּה יַעֲשֶׂה יְהוָה לִי, וְכֹה יוֹסִיף כִּי הַמָּוֶת, יַפְרִיד בֵּינִי וּבֵינֵךְ."י
דומה,כי מעולם לא היה גיור יפה,קצר,אמיתי וממצה מזה של רות המואביה.היא רוצה להצטרף אל העם,נעמי "נציגת העם",מנסה להרתיע אותה,רות מתעקשת,ו...זהו!!! בל נשכח מי צמח משושלתם של רות ובועז : דוד המלך,לא פחות ולא יותר!
חג השבועות ,אם כן יכול להיחשב בנוסף לחג הקציר,חג הביכורים,חג מתן תורה,גם כ"חג הגיור".במסגרת כנס ההסמכה שלי לרב חילוני,בחג החנוכה התשס"ו,קיימנו פאנל מעניין בנושא "גיור חילוני",בהשתתפותם של שני ח"כים :יוסי ביילין (מר"צ),וישראל חסון (ישראל ביתנו),אחד ימין,ואחד משמאל,לטובת האיזון הקדוש... (אכן,קדושה גדולה היא,להביא ימין ושמאל למקום של היגיון ויהדות...).י
יוסי ביילין סיפר כי "התמעטות העם היהודי",היא אגדה עצובה,שמספרת איך האורתודוכסים ממעטים את העם היהודי, בדרישות הגיור הלא סבירות (בלשון המעטה) שלהם.יש הרבה בני זוג שנישאו ליהודים,רוצים ביהדות,רוצים להשתייך לקהילה יהודית,שאינם "נחשבים ליהודים".י
לי אין ספק,שיש לקבלם.יש מאות אלפים בארץ שאינם נחשבים ליהודים,ויש לקבלם.י
כיוון שאין זרם ביהדות המכיר בגיור זולתו,אין כל סיבה שלא נציע תהליך מסודר של גיור חילוני,ללא כפייה וללא סנקציה – בבחינת "מי שבא – ברוך הבא!!!" כל זרם ביהדות יגייר לו לזרם שלו,ודיינו בכך.י
במאמרם המצויין "חג מתן תורות" – (לחג השבועות) כותבים עמיתי, הרב גיא אורן והרב ציפי לוין בירון (שיש לי הכבוד להיות עמיתם): "חג השבועות נקרא חג מתן תורה, אך ראוי היה שיקרא חג מתן תורות, כי עם ישראל, מאז עלייתו על בימת ההיסטוריה, לא היה נאמן לתורה אחת ולסיפור אחד, אלא לכמה תורות וסיפורים שלעיתים השלימו ולעיתים סתרו באופן מהותי זה את זה, ואף על פי כן לכל הנרטיבים האלו קראו יהדות.י
זהו מקור כוחה העיקרי של תרבותנו, היותה פלורליסטית, מציגה דעות שונות ואף מנוגדות, ומאפשרת יצירה, פרשנות ושינוי בכל דור, לצד המשך ומסורת.י
עלינו כחילוניים לחדד את המסר הזה. כשם שחג שבועות היווה השראה עבור החלוצים לחיזוק אמונותיהם בדבר כיבוש האדמה והעבודה העברית, כך כיום חג שבועות צריך להוות השראה עבור חיזוק האמונות החילוניות, שבראשם התפיסה שהיהדות היא פלורליסטית. גם האיש החילוני חייב לפרש, לדרוש, ולהרגיש כי היהדות היא חלק מאורח חייו."י
לאחר למעלה מחמישים טקסי נישואין,של זוגות שחלקם "מסרבי רבנות" וחלקם "מסורבי רבנות",ולאחר שעברו חוויית לימוד בנושאי יהדות ובנושאי נישואין,דרך הטקס שבנו יחד איתי,אישרתי באוזניהם שהם ביצעו "גיור במעשה",או "גיור למעשה".הרי אין איש יכול לכפות עליהם להתגייר,או להינשא בטקס יהודי .הם בחרו בכך ,מרצונם החופשי!!! הרוב המכריע של הזוגות שאינם מתחתנים ברבנות האורתודוכסית,אינם מבצעים טקס יהודי כלשהו.בל נשכח את 80,000 המשפחות של "הידועים בציבור" שאינם מתחתנים כלל, וחיים במסגרת משפחתית לכל דבר, רק כדי שלא יצטרכו להתגרש (חלילה) ברבנות.י
לכן,מבחינתי,הם בצעו "גיור במעשה",החזק יותר מכל "גיור במילה",החזק יותר מכל "גיור בשקר" - האורתודוכסים מכריחים את המתגייר להתחייב שיקיים מצוות,ישמור כשרות וכו, מה שאינו מתכוון לבצע,ובפועל משקר, והם יודעים שהוא משקר!
בואו נקבל לעם היהודי , לזרם החילוני שלנו, את כל מי שחפץ בכך, באמצעות גיור במעשה,גיור בלימוד,גיור שלנו ובשבילנו,שלהם ובשבילם.י
ולסיום: שיהיה לכולכם חג מלא משמעות.חג מתן תורה - תורות,חג הביכורים,חג הקציר,חג הגיור, ו...חג מתן גבינה!י
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה